Nakupujte, máte-li chuť, ale nenechte ze sebe mezi dveřmi vlastního bytu udělat oběť psychologických triků zkušených podomních prodejců. Obětí se většinou stávají lidé, kteří nakupují impulsivně a pak také zbytečně přicházejí o nejvíce peněz.
Není se čemu divit. Radost z výhodných nákupů vám totiž může zkazit fakt, že koupíte nekvalitní zboží za zbytečně vysokou cenu. Když ve svém dveřním kukátku spatříte osobu na první pohled nedůvěryhodnou, budete ostražití celkem automaticky. Pokud ale zboží nebo službu nabízí solidně vyhlížející mladík v obleku, převálcuje vás silou takzvaného haló efektu. Ten využívá psychologického pravidla, že na neznámou osobu si utvoříte názor během několika prvních okamžiků a pak si jen neradi přiznáváte, že jste chybovali. Prodejci většinou hovoří o předmětu prodeje velice zasvěceně, a navíc se snaží zavést hovor na příjemné téma. Uvědomte si, že ať už jde o zahrádku, počasí nebo dovolenou, vždy vás jen chtějí získat na svou stranu. Takže: i když na vás prodejce působí kompetentně a příjemně, neznamená to, že jeho nabídka bude pro vás tou nejlepší možností. Na jejich šikovně kladené otázky není možné odpovědět jinak než kladně. A čím víc budete při rozhovoru souhlasit, tím hůř se vám pak bude nabídka odmítat. Zeptají-li se vás tedy, jestli by se vám líbilo spát na supermoderní matraci za čtvrtinovou cenu, neodpovídejte automaticky ano, ale vzneste alespoň nějaký protiargument: zeptejte se třeba, co je na ní supermoderní a proč má čtvrtinovou cenu?
Neposkytujte adresy
Doporučit prodejci adresu a telefon známého je sice dokonalou pomstou, s kamarádským jednáním to ovšem nemá nic společného. Prodávajícímu tak poskytnete záruku, kterou je vaše doporučení. Váš (teď už možná bývalý) kamarád pak bude mít odmítání o to těžší. Prodejci jsou v získávání kontaktů často až neskutečně vynalézaví. Proto je nejlepší odpovědí asertivní sdělení, že adresy zásadně nesdělujete.
Nekupujte zbytečnosti
Podomní prodejci se často soustřeďují na starší občany, kteří jsou více důvěřiví, a navíc je vpustí do bytu. O to lépe se pak tito důvěřivci přemlouvají ke koupi. Když to trochu přeženu, obchodníci je okrádají vlastně tím, že jim prodají to, co staří lidé nepotřebují a nikdy by je nenapadlo si to koupit. V horším případě se může jednat o podvodníky, kteří se chystají člověka okrást. Proto je v žádném případě nenechávejte v bytě ani na chviličku o samotě. Takové dvouminutové vaření čaje v kuchyni by se rozhodně nemuselo vyplatit. Město Přerov dokonce podomní prodej z důvodu krádeží zakázalo. Pokud Přerovany tito prodejci navštíví, mají ihned zavolat městskou policii. Přibývaly tu totiž případy, kdy přicházeli minimálně dva prodejci, mezi nimiž byla žena, jeden majitele bytu zabavil a druhý ukradl peníze.
Obchodní hity
Podomní obchodníci nabízejí velmi často změnu dodavatele telekomunikačních služeb. Doporučuji požádat o písemné srovnání částky, kterou platíte v současnosti, a ceny nabízené novým dodavatelem. Potvrďte si, že cenová nabídka vychází z vašeho ročního počtu i délky hovorů a doby surfování na internetu, a ne z průměrných plateb domácností. Pokud se budete ptát na další informace týkající se nového dodavatele, zdůrazněte, že to neznamená, že rovnou přistupujete na učiněnou nabídku. Nepodepisujte nic, pokud jste se definitivně nerozhodli, a pamatujte si, že oblíbená věta člověka, který s vámi potřebuje uzavřít obchod, zní: ?Máte špatný tarif u nevhodné společnosti, která vás okrádá o peníze.?
Nenechte se masírovat
Agresivita prodeje bude jen tak silná, jak silnou jí dovolíte být. Tlak prodejců je často natolik intenzivní, že někteří lidé raději výrobek koupí jen proto, aby se podomního prodejce rychle zbavili. Poté, co si to rozmyslí, je samozřejmě obtížné získat peníze zpět. A není to jen český problém. Například podle britského výzkumu, který provedl Trading Standard Institute, si každý pátý Brit koupil v roce 2003 od podomního prodejce něco, co vlastně ani nechtěl. Kancelář britské společnosti Fair Trading zase odhaduje, že osm milionů anglických domácností mělo v posledních dvou letech špatné zkušenosti s prodejem po telefonu. A uklidnit vás může, že i v civilizované Anglii se krade. Obětí podomního prodeje se tu ročně stává na 350 tisíc starších lidí. Přitom zde funguje 520 tisíc legitimních podomních prodejců, kteří jsou členy speciální asociace (Direct Selling Association), v níž má každý přidělen vlastní kód, a občan si tak může věrohodnost prodejce telefonicky ověřit. Navíc je Britům k dispozici kancelář (Trading Standard Office), na niž se mohou obrátit, pokud se stali obětí podomního prodeje. Ale taková kancelář u nás zatím není.
Jak se ubránit
Je-li vám obchodník na první pohled podezřelý, odmítněte ho a zavřete dveře. Pokud nechce po odmítnutí odejít, zavolejte policii.
V případě zájmu o nabídku zavolejte do společnosti, kterou prodejce zastupuje, a ověřte si jeho jméno.
Před podpisem smlouvy čtěte i informace vytištěné velmi malým písmem a na rubové straně. Často jsou v nich slovně, aby byly snadno k přehlédnutí, uvedeny dodatečné poplatky a smluvní pokuty.
Dejte si pozor na léčku, kdy smlouvu uzavřenou na dobu určitou (třeba na dva roky) lze vypovědět, jen když zaplatíte velkou smluvní pokutu.
Pokud něco koupíte, vždy si vyžádejte návod společně s kompletními údaji o výrobci a prodejní firmě.
Instalujte dveřní kukátko nebo bezpečnostní řetěz.Marta Dlouhá
Triky prodejců
- Přesvědčují, že je zboží nejlepší a určené přímo pro vás.
- O vlastnostech výrobku často udávají nepravdivé informace.
Tito prodejci často používají různé praktiky, aby splnili svůj úkol, kterým je prodej produktu koncovému zákazníkovi. Zajímavé reference o chování podomních prodejců mobilního operátora U:fon přináší server Digiweb.ihned.cz.
Jeden z dealerů U:fon údajně zákazníkovi tvrdil, že zastupuje firmu, kterou najala společnost Telefónica O2 za účelem výměny zastaralé analogové sítě za novou digitální. Dealer přitom řekl, že dotyčný člověk poté díky tomu bude mít levnější hovory.
„Podomní prodejci se často představují jako zástupci Českého Telecomu nebo Telefóniky O2,“ okomentoval situaci pro Digiweb Karel Pavlík ze Sdružení ochrany spotřebitele.
Komentář Jany Studničkové, mluvčí skupiny Penta Investments, která za U:fonem stojí, je následující: „Už jsme to řešili s partnerskou firmou, která nám prodejce dodává. Pokud by se neprofesionální jednání opakovalo, ukončíme spolupráci.“
http://hn.ihned.cz/c1-21719370-u-fon-zv ... -ale-klame- Snaží se dostat do bytu, protože pak jsou tu jen pro vás a vy jste koupi více nakloněni.
- Nutí vás nakoupit hned ? nabízejí slevu při okamžitém nákupu nebo uvedou důvod, že výrobek je exponát z veletrhu.
- Někdy dávají drobné dárky, které zákazníka zavazují.
- Postupně navyšují cenu zboží.
- Vystupují přátelsky a důvěryhodně.