od rudab 10. 6. 2005 15:24
Úvodem bych chtěl vyzvat všechny zájemce o tento typ mobilního telefonu, aby s nákupem vyčkali. Pokud ovšem používáte mobil jen několikrát týdně, datové přenosy vás nezajímají nebo SMS zprávy posíláte jen výjimečně, nebude vám níže popsaný handicap tohoto modelu Motoroly zas tolik vadit.
Když jsem před několika týdny kupoval od T-Mobile mobilní telefon Motorola V547 ještě jsem netušil, jaké neblahé zkušenosti budou následovat. Celý problém představuje nabíječka, kterou společnost Motorola k tomuto typu telefonu dodává.
Jedná se o nabíječku s typovým označením SPN5038A, kterou Motorola dodává i odděleně pod obchodním označením CH520. Tato nabíječka ovšem není pro V547 příliš vhodná. Nedokáže tento mobil nabít, pokud je v provozu. A nezáleží na tom, jestli jen občas zavoláte, přijmete hovor nebo používáte GPRS.
Jelikož svůj mobil používám pro pracovní účely, často se stane, že se baterie uprostřed pracovního dne vybije. A tak prostě sáhnu po nabíječce v domnění, že když ji připojím k mobilu, tento se začne dobíjet. Za posledních 8 let používání nejrůznějších mobilních telefonů jsem tomuto chování přivykl - připadalo mi to normální. Jaké ovšem bylo mé překvapení, když se takto dobíjený V547 ne a ne nabít. Dokonce, když se mi někdo pokoušel zavolat, tak se V547 zcela vypnul!
Shodou okolností si tento mobilní telefon zakoupil i můj kolega, který za mnou přišel s dotazem, jestli náhodou nemám také problémy s dobíjením. Že musí na několik hodin vypínat mobil, aby se mu vůbec dobil. Na to konto jsme navštívili prodejnu T-Mobile, kde jsme se tuto skutečnost snažili vysvětlit prodávajícímu. Ten chtěl nejprve vzít telefon do záruční opravy, ale když jsme mu řekli, že naše telefony fungují tak, jak mají, že problém je v nabíječce, kterou Motorola k těmto mobilů dodává, dohodli jsme se na sepsání stížnosti k prošetření celé záležitosti. Jelikož jsme usoudili, že nemá cenu psát dvě stejné stížnosti, napsali jsme ji pouze v jednom vyhotovení - jménem mého kolegy.
Za několik dnů byl můj kolega informován, že technici T-Mobile tento typ nabíječky prověřili a došli k pro mě celkem alarmujícímu závěru. Nabíječka dodávaná spolu s V547 dokáže, pokud je telefon zároveň používán, baterií mobilu nabít na 30 % celkové kapacity za 12 hodin nabíjení!
Snažil jsem se tedy o nabíječkách Motorola dozvědět více. Zjistil jsem, že pro daný typ telefonu existují dva typy. CH520 (SPN5038A) a CH600. První je určen pro tzv. bezpečné nabíjení, kdy je telefon vypnut a v rozmezí 2 až 5 hodin dojde k plnému dobití baterie. Tento typ ovšem neumožňuje telefon při nabíjení používat. Druhý typ s obchodním označením CH600 dokáže baterii mobilu nabít do 3 hodin, i když je telefon v provozu. Docela mě zarazilo, že na webstránkách české Motoroly jsou uváděny opět zavádějící údaje. U telefonu V547 je uváděno jako doplněk nabíječka CH600, ale s informacemi odpovídajícím typu CH520. Chudák zákazník pokud se rozhodne toto příslušenství zakoupit. Očekává rychlou nabíječku CH600 a dostane CH520 nebo je tato "bezpečná" nabíjčka chybně označená jako CH600?
Začali jsme proto komunikovat přímo s českým zastoupením společnosti Motorola. Jednání s příslušným Customer Service Managerem bylo zdlouhavé. Nejprve se nás snažil přesvědčit, že nabíjet telefon a současně ho mít zapnutý není standardní způsob používání telefonu. Na tento argument jsem se ho zeptal, proč se o tom nezmiňuje uživatelská příručka (a to ani v anglické ani v české verzi). Odpovědí nám bylo tvrzení, že uživatelská příručka se nemůže zabývat všemi aspekty používání mobilního telefonu. No-comment.
Po několika kolech emailové komunikace se mému kolegovi podařilo z Motoroly vymoci jinou nabíječku, která dokáže mobil V547 plně dobít, i když je zároveň používán.
Rozhodl jsem se příslušného Customer Service Managera zeptat, co musím udělat, abych tuto správně dimenzovanou nabíječku obdržel také. Pracovník Motoroly, byl nekompromisní. Případ mého kolegy byl prý zvláštní povahy, a proto mu Motorola poskytla vhodnou nabíječku. Motorola prý nebude vyměňovat nabíječky každému, kdo se rozhodne nabíjet mobil nestandardním způsobem. Snažil jsem se Customer Service Managerovi vysvětlit, že je celkem standardní dobíjet mobil a mít ho zároveň zapnutý. Že si nemohu dovolit být 5 hodin během dne pro své spolupracovníky nedostupný, ale bez úspěchu.
Rozhodl jsem se zkusit, zda se mi podaří dobít telefon pokud by byl zároveň zapnutý. Podmínkou bylo vyjmout SIM kartu - aby nedocházelo k zbytečnému zatížení nabíječky příchozími hovory. Výsledek byl trystní. Nabíječka dodávaná spolu s V547 dokázala baterii mobilu dobít po více než 8 hodinách, což jsou dle mého názoru nepřípustné parametry. Ověřil jsem si, že tatáž nabíječka ovšem dokáže nabít Motorolu V300 do 3 hodin i když je v provozu. To je pro mě jasný důkaz, že tato nabíječka není pro V547 dimenzována a neumožňuje standardní používání tohoto mobilního telefonu.
Informoval jsem proto Motorolu, že celou situaci zveřejním a zároveň budu informovat Sdružení pro Ochranu Spotřebitelů dříve, než si tento "mobil pro víkendové používání" rozhodne pořídit více uživatelů. Zvláště, pokud někdo uvažuje o V547 jako o mobilu pro datovou komunikaci. Pro takovéhoto uživatele by mohl být tento mobilní telefon, díky Motorolou dodávané nabíječce, hořkým zklamáním.
Mimochodem - napadlo mě ověřit si, jaký typ nabíječky T-Mobile pro tento mobil prodává odděleně (pod kódem 94607) a k mému překvapení to byl rovněž typ SPN5038A. Na obalu bylo uvedeno, že tato nabíječka je určena z 5xx řady pouze pro typy V500-525. O V547, potažmo o V550, V551 nebo V545 ani zmínka. Upozornil jsem na tuto skutečnost prodejce a požádal ho o nápravu údajů v ceníku - tzn. odstranění informace, že je určena také pro typ V547 a on přislíbil nápravu. Samozřejmě, že T-Mobile i nadále (3.6.2005) uvádí zákazníky na svých stránkách v omyl...
Jelikož zatím vím jen o dalších dvou osobách, které si tento mobil koupili a všichni jsme stejně postiženi, zajímalo by mě, jaké zkušenosti mají s tímto mobilním telefonem resp. jeho nabíječkou ostatní uživatelé.