Před časem jsem slíbil poslat své praktické zkušenosti práce strojku TT 910 z cesty do Londýna a zpět přes Paříž, Rozvadov - Ostrava - celkem cca 3700 km . Tradičně strojek velmi nevhodně navigoval v SM kraji, navádí mylně na nestandardní trasy. Nyní ale spíše k trase : nepraktičnost dílčích trasových bodů a tím úspěšného zaměření na POI bylo navedení na adresu v Londýně spíše hrou, výhodnější bylo po opuštění Rozvadova nastavit cíl Calais - pak již šlo rychle nastavit POI na trajekt. Jen jako zajímavost lze uvést, že při přestávce na lodi u kávy si cílovou adresu dost dobře nemůžete z aktuální polohy nastavit. Strojek kanál a navazující bod v Dover nezná.
Pokud jde o POI dálničních kamer - radarů - pak v Německu jde o zajímavé varující upozornění, ale pípá to pak ještě navíc i u kamer z protisměru. V Anglii a zejména v Londýně se strojek upípá, kamery jsou všude a minimálně dvě třetiny jsou v databázi. Ve Francii chybí podle mého odhadu na 50 % těchto varovných údajů a lépe informují samotné varovné dopravní značky.
Pokud strojek funguje, je jeho funkce navádění na adresu velmi zajímavá a pohodová, vyžaduje však zkušenosti s cestováním. Je třeba počítat s tím, že mapy jsou zřejmě podstatněji déle než jeden rok - někde asi více než dva - a nebo jde o chyby - neaktualizovány. Chybí leckdy řešení křižovatek a sjezdů. Zde je nutné se vrátit k ČR - v porovnání s Anglií, Německem či Francií je patrná neúplnost a zavádějící informace zejména na sjezdech či nájezdech na vícepruhové a rychlostní komunikace. Reklamu na úplnost mapy ČR považuji za klamavou, i když s jistou částí užitné hodnoty. Velkou negaci představuje užití mapy ČR pro cizince, kteří s tímto strojkem budou cestovat po ČR.
Ve Francii lze celkem výhodně ušetřit za placené dálnice, když zadáte nejrychlejší trasu, ale neplacené úseky. Pak také pojedete po dálnici, téměř stejně rychle - jen méně vybavené a možná s potížemi nákupu phm na karty / menší benzínky /. Je však dobré mít zároveň i atlas pro kontrolu srojkem zvolené trasy - a spořit jen na vhodných úsecích a ve vhodné zemi i terénu.
Dojezd k místu adresy je však poměrně méně přesný, než jsem byl zvyklý při přímém navádění například u Garminu. Částečným řešením, byť uživatelsky nekulturním, je nalezení přesných souřadníc cílové adresy z jiných konkurenčních map a zadání souřadnic jako cílového místa.
Nicméně i pohyb mezi dvěmi neznámými místy například v Londýně nebo Paříži byl celkem bezchybný a na mé cestě se povedlo ušetřit mnoho času i nervů pramenících z nejistoty, kdy například minutí správného sjezdu v zácpovém posunování mohlo znamenat i několikahodinovou tragikomedii na rozžhavené vozovce.
Nesdílím názor, že MP3 jsou ve strojku zbytečné - při správné funkci strojek zpříjemní cestu.
Zajímavou funkcí strojku je připojení přes GPRS ke službě počasí, kde můžete zjistit informaci v průjezdním nebo cílovém městě. Pokud tak učiníte z ČR, jde o službu v rámci paušálu GPRS v ceně,
Pokud však ve Frankfurtu budete zvědaví, zda je v Londýně také vedro a nebo jestli u Bruselu opravdu prší, pak jsem si ověřil, že jediný takový dotaz prostřednictvím Eurotelu vyjde na cca 130 Kč.
500 kb naúčtovaných za přenos dotazu a odpovědi o několika textových znacích je doslova závadou ve službách TomTom a tuto informaci se mi před koupí přístroje nepodařilo zjistit.
Pokud jde o cílový čas, pracuje strojek poměrně přesně, počítá s celkem svižnou a bezchybnou jízdou. Pokud Vám budou chybět nějaké minuty, pomůžete si jen na úkor dopravních předpisů a nebo zbytečně agresivní jízdy - ovlivnění je jen v řádu procent. Spíše se vám čas prodlouží různými nestandardními zpomaleními.
Dobrou službou - velmi dobře fungující v Londýně i s ohledem na míle ve značkách - je údaj o možné předpisové rychlosti spolu s Vaší aktuální. V ostatních zemích je tato funkce slabší a v ČR nejslabší.
Zde bych se opět vrátil ke koupi strojku : součástí ceny jsou mapy - ovšem bez dokumentující specifikace a garance rozsahu dat. Zákazník neví, co kupuje. Zejména o datu pořízení podkladů, rozsahu údajů v souvislosti se specifikací a označením verze, kterou pak zákazník kupuje. Požaduje-li pak někdo za aktualizace a doplnění peníze, pak tyto údaje k hodnotě kupované věci musí být zřetelné.
Strojek jsem používal položen i s nasazeným držákem / nelze jinak kvůli napájení / uložen ve vytvarované moduritové podložce uchycené oboustrannou páskou k palubní desce. Tak jsem jednak nezmenšil výhled z vozidla / citroen C3 /, ale zároveň dostal strojek do ideálního pozorovacího úhlu ve směru jízdy s možností ovládání pro řidiče i spolujezdce. Umístění strojku jen v dodaném držáku by bylo vyloženě nevhodné a snad opravdu i trochu nebezpečné. Nutnost nasazení držáku komplikuje aplikace umístění do vozu - jde o zcela nevhodné řešení. Výrobce by měl urychleně a zdarma dodat uživatelům nějaký krátký adaptér jen s konektory. Domnívám se, že výrobek by nemohl projít homologací pro užívání ve vozidle bez možnosti jeho spolehlivé fixace. Pokud se o to pokusíte sami - lze to systémem A je to - učinit. Ajetovským problémem je držák, který je jednak drahý a který kvůli případné záruce a reklamaci nesmíte upravovat.
Celkově lze říci, že k řadě funkčních závad a nevyužitelných funkcí jde o strojek předražený, u řady funkcí jde při znalosti funkcí jiných systémů o zavádějící údaje - zejména pak nemožnost více průjezdních bodů, funkce plánování tras, chybné funkce mapy v ČR,
nesmyslně nefunkční možnosti obrázků jpg - jen jako opravdu hračka, omezená funkčnost při pěší trase, nemožnost uživatelské výměny baterie. V dokumentaci chybí informace o servisuv ČR - cena servisu za výměnu baterie, jejíž kapacita ke konci záruky bude nepochybně jen ve zlomku kapacity, pokud bude strojek užíván často.
Pokud se Vám to zdá malicherné, tak jen uvádím že například v Garmin servisu u III po mě chtěli cca 1600 Kč za malou vnitřní baterku v cene několika desítek korun a cca 14 dnů času ....
Přelomený kablík napájení tam také není levnou záležitostí a to je mnohem festovnější než ten u TomTom.
Obecně lze říci, že většina cestování s Tom tom 910 může být velmi příjemná a také v ČR - zejména za horších podmínek - v noci, mlze, sněhu, může informací / pozor - pouze pomocnou informací / zvýšit bezpečnost i plynulost jízdy informací o tvaru projižděné trasy s přdzvěstí desítek i stovek metrů. To je velmi příjemné.
Pokud si ale tento strojek koupí někdo, kdo příliš necestuje, zvláště na adresy v konkrétních a zejména cizích městech, pak si kupuje jen zajímavou a drahou technickou hračku - a zde se naskýtá více možností.
Jen jako odhadovaný náznak úspory kilometrů, reálně ušetřených poplatků i čas - bych například na výše zmiňované trase odhadl něco mezi 1.500.- a 2.500 Kč, reálný výlet do Vídně, ochranu před dálniční platbou a pod. bych dohadl v rozmezí 200 - 300 Kč + klid v autě / i s nějakými adresami ve Vídni /. Mých 50 tis. ročních km je někde na hranici cenové úrovně strojku s jeho předpokladem morálního stárnutí i funkce map.
Nejpodstatnější je ale hlavní a bohužel nepříjemné zjištění : ten počítač ve strojku spolu s harddiskem se chová stejně vrtošivě jako klasický počítač. Zamrzne bez možnosti energetického restartu.
Svítí a do restartu musíte počkat na úplné vybití. Pak se rozjede a zase naviguje. Zamrzl dvakrát : jdnou ho zbláznily přerušované tunely, podruhé jindy už několikrát přehraná MP3 zřejmě v kombinaci s nějakým odbočením a českým navigačním hlasem. Měl jsem jen štěstí, že se to jednou stalo v Londýně na konci dojezdu, jednou pak po absolvování Většiny trasy, někde u Norimberku.
Návod neobsahuje řešení, nemohu také provádět operace ohrožující záruční podmínky - v případě dojezdu na konkrétní adresu s limitovaným časem v Londýně nebo Paříže by se jednalo o ubytovací katastrofu souběžně se ztrátou peněz za rezervaci.
Z tohoto pohledu jde o strojek cestovatelsky velmi rizikový, nespolehlivý a nepoužitelný. Ve fóru se již objevily zmínky jiných uživatelů o zamrzání. Pokud nebude řešena možnost legálního restartu - i tak by se mělo jednat o procentní výjimku - tak si dovolím alespoň ze své praxe tvrdit, že jde o strojek cestovatelsky a užitně nepoužitelný, k užití pouze jako doplňkový, když bude podmíněně fungovat. Výrobce by měl zřejmě do vyřešení problémů výrobek pozastavit, s náhradou pro dosavadní vlastníky.
V nejbližší době se sám za sebe budu obracet na prodejce s reklamací - zrušení kupní smlouvy, protože si nedovedu nijakým způsobem představit plně funkční opravu funkcí i reklamně avizovaných vlastností.
Je mi to velmi líto, protože řada funkcí je příjemná - ale jen při plné spolehlivosti zmíněného přístroje.
Sám nyní stojím před dalším problémem - který navigační strojek mě povede cestami i adresami větších evropských měst s dostatečnou funkční spolehlivostí.
Docela bych uvítal doporučení někoho kdo hodně cestuje a nebo možnost otestování konkurenčního / nepřepínatelného / přeshraničního strojku.
Pavel Danel