Testujeme TomTom Go 910. Co vás zajímá?

Navigační aplikace, samostatné přístroje pro navigaci, mobilní i jiné mapy

Moderátor: Moderátoři MobilMania.cz

Odeslat příspěvekod pavdan 24. 7. 2006 15:03

Před časem jsem slíbil poslat své praktické zkušenosti práce strojku TT 910 z cesty do Londýna a zpět přes Paříž, Rozvadov - Ostrava - celkem cca 3700 km . Tradičně strojek velmi nevhodně navigoval v SM kraji, navádí mylně na nestandardní trasy. Nyní ale spíše k trase : nepraktičnost dílčích trasových bodů a tím úspěšného zaměření na POI bylo navedení na adresu v Londýně spíše hrou, výhodnější bylo po opuštění Rozvadova nastavit cíl Calais - pak již šlo rychle nastavit POI na trajekt. Jen jako zajímavost lze uvést, že při přestávce na lodi u kávy si cílovou adresu dost dobře nemůžete z aktuální polohy nastavit. Strojek kanál a navazující bod v Dover nezná.
Pokud jde o POI dálničních kamer - radarů - pak v Německu jde o zajímavé varující upozornění, ale pípá to pak ještě navíc i u kamer z protisměru. V Anglii a zejména v Londýně se strojek upípá, kamery jsou všude a minimálně dvě třetiny jsou v databázi. Ve Francii chybí podle mého odhadu na 50 % těchto varovných údajů a lépe informují samotné varovné dopravní značky.
Pokud strojek funguje, je jeho funkce navádění na adresu velmi zajímavá a pohodová, vyžaduje však zkušenosti s cestováním. Je třeba počítat s tím, že mapy jsou zřejmě podstatněji déle než jeden rok - někde asi více než dva - a nebo jde o chyby - neaktualizovány. Chybí leckdy řešení křižovatek a sjezdů. Zde je nutné se vrátit k ČR - v porovnání s Anglií, Německem či Francií je patrná neúplnost a zavádějící informace zejména na sjezdech či nájezdech na vícepruhové a rychlostní komunikace. Reklamu na úplnost mapy ČR považuji za klamavou, i když s jistou částí užitné hodnoty. Velkou negaci představuje užití mapy ČR pro cizince, kteří s tímto strojkem budou cestovat po ČR.
Ve Francii lze celkem výhodně ušetřit za placené dálnice, když zadáte nejrychlejší trasu, ale neplacené úseky. Pak také pojedete po dálnici, téměř stejně rychle - jen méně vybavené a možná s potížemi nákupu phm na karty / menší benzínky /. Je však dobré mít zároveň i atlas pro kontrolu srojkem zvolené trasy - a spořit jen na vhodných úsecích a ve vhodné zemi i terénu.
Dojezd k místu adresy je však poměrně méně přesný, než jsem byl zvyklý při přímém navádění například u Garminu. Částečným řešením, byť uživatelsky nekulturním, je nalezení přesných souřadníc cílové adresy z jiných konkurenčních map a zadání souřadnic jako cílového místa.
Nicméně i pohyb mezi dvěmi neznámými místy například v Londýně nebo Paříži byl celkem bezchybný a na mé cestě se povedlo ušetřit mnoho času i nervů pramenících z nejistoty, kdy například minutí správného sjezdu v zácpovém posunování mohlo znamenat i několikahodinovou tragikomedii na rozžhavené vozovce.
Nesdílím názor, že MP3 jsou ve strojku zbytečné - při správné funkci strojek zpříjemní cestu.
Zajímavou funkcí strojku je připojení přes GPRS ke službě počasí, kde můžete zjistit informaci v průjezdním nebo cílovém městě. Pokud tak učiníte z ČR, jde o službu v rámci paušálu GPRS v ceně,
Pokud však ve Frankfurtu budete zvědaví, zda je v Londýně také vedro a nebo jestli u Bruselu opravdu prší, pak jsem si ověřil, že jediný takový dotaz prostřednictvím Eurotelu vyjde na cca 130 Kč.
500 kb naúčtovaných za přenos dotazu a odpovědi o několika textových znacích je doslova závadou ve službách TomTom a tuto informaci se mi před koupí přístroje nepodařilo zjistit.
Pokud jde o cílový čas, pracuje strojek poměrně přesně, počítá s celkem svižnou a bezchybnou jízdou. Pokud Vám budou chybět nějaké minuty, pomůžete si jen na úkor dopravních předpisů a nebo zbytečně agresivní jízdy - ovlivnění je jen v řádu procent. Spíše se vám čas prodlouží různými nestandardními zpomaleními.
Dobrou službou - velmi dobře fungující v Londýně i s ohledem na míle ve značkách - je údaj o možné předpisové rychlosti spolu s Vaší aktuální. V ostatních zemích je tato funkce slabší a v ČR nejslabší.
Zde bych se opět vrátil ke koupi strojku : součástí ceny jsou mapy - ovšem bez dokumentující specifikace a garance rozsahu dat. Zákazník neví, co kupuje. Zejména o datu pořízení podkladů, rozsahu údajů v souvislosti se specifikací a označením verze, kterou pak zákazník kupuje. Požaduje-li pak někdo za aktualizace a doplnění peníze, pak tyto údaje k hodnotě kupované věci musí být zřetelné.
Strojek jsem používal položen i s nasazeným držákem / nelze jinak kvůli napájení / uložen ve vytvarované moduritové podložce uchycené oboustrannou páskou k palubní desce. Tak jsem jednak nezmenšil výhled z vozidla / citroen C3 /, ale zároveň dostal strojek do ideálního pozorovacího úhlu ve směru jízdy s možností ovládání pro řidiče i spolujezdce. Umístění strojku jen v dodaném držáku by bylo vyloženě nevhodné a snad opravdu i trochu nebezpečné. Nutnost nasazení držáku komplikuje aplikace umístění do vozu - jde o zcela nevhodné řešení. Výrobce by měl urychleně a zdarma dodat uživatelům nějaký krátký adaptér jen s konektory. Domnívám se, že výrobek by nemohl projít homologací pro užívání ve vozidle bez možnosti jeho spolehlivé fixace. Pokud se o to pokusíte sami - lze to systémem A je to - učinit. Ajetovským problémem je držák, který je jednak drahý a který kvůli případné záruce a reklamaci nesmíte upravovat.
Celkově lze říci, že k řadě funkčních závad a nevyužitelných funkcí jde o strojek předražený, u řady funkcí jde při znalosti funkcí jiných systémů o zavádějící údaje - zejména pak nemožnost více průjezdních bodů, funkce plánování tras, chybné funkce mapy v ČR,
nesmyslně nefunkční možnosti obrázků jpg - jen jako opravdu hračka, omezená funkčnost při pěší trase, nemožnost uživatelské výměny baterie. V dokumentaci chybí informace o servisuv ČR - cena servisu za výměnu baterie, jejíž kapacita ke konci záruky bude nepochybně jen ve zlomku kapacity, pokud bude strojek užíván často.
Pokud se Vám to zdá malicherné, tak jen uvádím že například v Garmin servisu u III po mě chtěli cca 1600 Kč za malou vnitřní baterku v cene několika desítek korun a cca 14 dnů času ....
Přelomený kablík napájení tam také není levnou záležitostí a to je mnohem festovnější než ten u TomTom.
Obecně lze říci, že většina cestování s Tom tom 910 může být velmi příjemná a také v ČR - zejména za horších podmínek - v noci, mlze, sněhu, může informací / pozor - pouze pomocnou informací / zvýšit bezpečnost i plynulost jízdy informací o tvaru projižděné trasy s přdzvěstí desítek i stovek metrů. To je velmi příjemné.
Pokud si ale tento strojek koupí někdo, kdo příliš necestuje, zvláště na adresy v konkrétních a zejména cizích městech, pak si kupuje jen zajímavou a drahou technickou hračku - a zde se naskýtá více možností.
Jen jako odhadovaný náznak úspory kilometrů, reálně ušetřených poplatků i čas - bych například na výše zmiňované trase odhadl něco mezi 1.500.- a 2.500 Kč, reálný výlet do Vídně, ochranu před dálniční platbou a pod. bych dohadl v rozmezí 200 - 300 Kč + klid v autě / i s nějakými adresami ve Vídni /. Mých 50 tis. ročních km je někde na hranici cenové úrovně strojku s jeho předpokladem morálního stárnutí i funkce map.
Nejpodstatnější je ale hlavní a bohužel nepříjemné zjištění : ten počítač ve strojku spolu s harddiskem se chová stejně vrtošivě jako klasický počítač. Zamrzne bez možnosti energetického restartu.
Svítí a do restartu musíte počkat na úplné vybití. Pak se rozjede a zase naviguje. Zamrzl dvakrát : jdnou ho zbláznily přerušované tunely, podruhé jindy už několikrát přehraná MP3 zřejmě v kombinaci s nějakým odbočením a českým navigačním hlasem. Měl jsem jen štěstí, že se to jednou stalo v Londýně na konci dojezdu, jednou pak po absolvování Většiny trasy, někde u Norimberku.
Návod neobsahuje řešení, nemohu také provádět operace ohrožující záruční podmínky - v případě dojezdu na konkrétní adresu s limitovaným časem v Londýně nebo Paříže by se jednalo o ubytovací katastrofu souběžně se ztrátou peněz za rezervaci.
Z tohoto pohledu jde o strojek cestovatelsky velmi rizikový, nespolehlivý a nepoužitelný. Ve fóru se již objevily zmínky jiných uživatelů o zamrzání. Pokud nebude řešena možnost legálního restartu - i tak by se mělo jednat o procentní výjimku - tak si dovolím alespoň ze své praxe tvrdit, že jde o strojek cestovatelsky a užitně nepoužitelný, k užití pouze jako doplňkový, když bude podmíněně fungovat. Výrobce by měl zřejmě do vyřešení problémů výrobek pozastavit, s náhradou pro dosavadní vlastníky.
V nejbližší době se sám za sebe budu obracet na prodejce s reklamací - zrušení kupní smlouvy, protože si nedovedu nijakým způsobem představit plně funkční opravu funkcí i reklamně avizovaných vlastností.
Je mi to velmi líto, protože řada funkcí je příjemná - ale jen při plné spolehlivosti zmíněného přístroje.
Sám nyní stojím před dalším problémem - který navigační strojek mě povede cestami i adresami větších evropských měst s dostatečnou funkční spolehlivostí.
Docela bych uvítal doporučení někoho kdo hodně cestuje a nebo možnost otestování konkurenčního / nepřepínatelného / přeshraničního strojku.
Pavel Danel
pavdan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 24. 7. 2006 15:22

Pěkné zkušenosti. Se zatuhnutím jsem se během testu, kdy jsem najel pár tisíc kilometrů, nesetkal ani jednou. Jinak resetovací tlačítko by mělo být pod předním krytem - dá se sejmout.
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Platič 24. 7. 2006 16:02

Resetovací tlačítko je v oblasti datového konektoru, přístupné jehlou, poté dlouhý stisk hlavního tlačítka.

Při jízdě se mi rovněž ještě nezaseknul. Ale zaseknul se mi celkem asi cca 3x, vždy při manipulaci s home dockem.

Jinak s jádrem zkušeností pavdana se dá vcelku souhlasit jako maximalistickými požadavky uživatele. Otázka je, která navigace by jej uspokojila. polde mne žádná :D, to ale není důvod, abychom jako uživatelé nepožadovali po výrobci nejvyšší kvalitu.

To pavdan:
Jestli jsi to ještě neudělal, rozhodně updatuj na nejnovější firmware 6.11 pomocí TomTom Home.
Platič
Junior

Odeslat příspěvekod pavdan 24. 7. 2006 20:37

Nazývat mě maximalistou je přehnané : jen prostě cestuji a jako inovační technologii jsem prostě nešťastně zvolil tom tom 910 ve víře, že bude fungovat, jak je psáno - alespoň převážně podle prospektu. Nemluvím o detailech, že k plné funkci BT si prvně musíte koupit TT 910, aby jste přišli k závěru, že jen malá část z portfolia telefonů s BT bude fungovat úplně. Budiž. 910 se fakt zasekává při práci s PC, ale to je opravdu něžný detail - o tom jsem se ani nezmínil. Pokud je to v pořádku, tak se mám šanci naučit při výpadku - zamrznutí 910 - třeba i v noci - sundat rámeček a najít reset / jedna rada / nebo jehlou hledat nějaký bod k resetu ... ? no, třeba je to tak správně, stejně jako hloupý držák. Nelze mi vyčítat maximalismus, když jsem si musel uplácat plastový tvar respektující funkce i držák, abych měl šanci umístit 910 do funkčního místa .... Zkusím se tedy ještě vybavit - extra brýlemi a silným světlem pro reset při noční zastávce...
Snad také není maximalismus - u dvacetitisícové navigace, chtít spolehlivost. Nebo znát, jak staré jsou mapy, za které se strojkem platím dost peněz. Že jsem si strojek koupil pro nepřerušovanou a klidnou jízdu k cíli - oni se mnou dříve poznané strojky opravdu nikdy nevypínaly a nemrzly - snad pomalejší, s jinými funkcemi - ale fungovaly.
Jen pro srovnání : profesionální digitální fotoaparát má také mnoho prvků a funkcí. Zkuste odhadnout, co udělá prof. fotograf s fotoaparátem, který mu vynechá : přijme rady jak fotoaparát resetovat ?
Už je to tak, po strojku, který jsem koupil kvůli navigaci, chci jen to, aby navigoval. Bez zastávek a jehlových a nebo rozebíracích resetů / i když jsou řešením v nouzi - a díky /.
Rozdíl názorů asi opravdu bude v užívání. Nepotřebuji se strojkem chlubit na cestách, které beztak znám i hodně unaven, potřebuji pomocníka a spolehlivost je na prvním místě. Až budete cestovat v rušných městech, tak i v případě, že ty restarty půjde provádět, tak jen k místu možného zastavení a vyřešení restartu se hezky potrápíte a první hodinové zpoždění bude na světě .... S navigacemi se jezdí trochu jinak - a proto by měly být kupovány, propagované funkce by měly alespoň obecně fungovat a ne jenom formálně : třeba typu ano, na ten mnohagigabajtový disk si můžete dát i několik obrázků, múžete mít HS s BT ale jenom s tímto telefonem , můžete poslouchat MP3, ale počítejte , že se Vám strojek kousne při nahrávání s PC a pak se třeba kousne při poslouchání .... Opravdu nevím, co je myšleno maximalismem / třeba, že bych si chtěl uložit několik tras ? 6e bych chtěl upravit trasu podle PPOI na trase bez extrémní složitosti, že bych chtěl mít navigaci s průjezdem mnou určenými body - místy / třeba jako Na Idos - když bych chtěl jet vlakem přes Perov a Brno ?
Ale fakt to jsou detaily proti míře funkční spolehlivosti .....
Také jsem zvědav jak to bude s update map, cenou, servisem ...
Jinak ten firmvare dávno mám - to by mi to na té cestě dost špatně fungovalo ....
A ještě rada pro prázdninové cestování - pokud budete projíždět tunely ve velkých městech s křižovatkami / omlouvám se těm, kdo to neznají a považují mě za maximalistu / : TT po ztrátě signálu udržuje jakousi pravděpodobnou rychlost a ta pokračuje, i když se vám nepovede touto rychlostí jet. Pak můžete zazmatkovat u sjezdu za tunelem a nebo v něm - sjezd je nahlášen příliš brzo : před každým tunelem, pokud je v nějaké vzdálenosti hlášen manévr, je dobré kouknout na vzdálenost a také na standardní měřidlo tachometru - když zapomenete - buď uděláte chybu a nebo budete alespoň velmi nejistí, jestli odbočíte správně. A jde zároveň o místo s vysokým rizikem zamrznutí strojku. S těmi tunely je to ale jen funkční rada, pro plynulou jízdu je vše ok, chybky v mapách lze také zčásti dohnat zkušeností ....
A k maximalistovi naposled : nejsem - pokud jde o využívání TT 910 k cestovní navigaci. Jsem, pokud budeme považovat TT 910 za krásnou technickou hračku a pokud 20 tis. Kč nic neznamená ....
Tohle prostě neobhájíte, i když je TT 910 strojek zajímavý ....
Přeji pohodu
Pavel Danel
pavdan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 24. 7. 2006 21:24

Opravdu jste maximalista. Vaše požadavky ale dnes nesplní žádná navigace, nikde na světě. Současné technologie víc neumí.
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Platič 25. 7. 2006 02:46

To pavdan:
Souhlasím s Tebou, že TT nesmí na cestě zatuhávat, to je potom onanie a ne navigace. Mně, Markovi a ještě dalším 2 kolegům, co znám, TT při jízdě nezatuhává, proto bych na Tvém místě reklamoval TT jako vadný kus.

Eventuálně zajeď do servisu a nechej si přeměřit tlumiče... :) :hm :D
/konec škodolibé poznámky/

Co Ti vadilo na Garminovi?
Platič
Junior

Odeslat příspěvekod 111alda 25. 7. 2006 13:37

Zdravím,
musím naznat po cca 5000 km s TO910 na předním skle,žádný problém i s cestou do Chorvatska( které má pouze hlavní tahy) ale ty jsou dostatečné dokonce i zaznamenávají nové úseky dálnic z loňska.Zamrzání přístroje se mi ještě nestalo,pouze je pravda diskutujících ,o špatném kloubu držáku( myslím ,že se to projevuje při vyšších teplotách kdy nechávám držák na skle) po ochlazení již drží a kloub se neuvolňuje.Uliční síť do čísel popisných je i jiných městech a to poměrně menších než Brno,Praha,Ostrava( např.Jihlava ,Hradec a další a to nemluvím o zahraničí D,A,I),vyzkoušel jsem i 1.měsíc zdarma TOM TOM Dopravu a funguje Rakousko i Německo ,Radary jsem měl možnost pípat pouze v německu ,ale např.V česku jsem si je doplnil kde jezdívám formou přidat BZ a je to,s MP3 taky nebyl zatím problém a to tam mám nahraný 3GB a můžu poslouchat třeba i 10 hodin.TAkže mé zhodnocení za 2 měsíce užívání po ČR ,SR,A,D,SLO,HR, jen pozitivní.(Manželka má navigaci pevnou Škoda,kolega v mercedesu a volvu a musím říci že TO 910 je mnohem užitečnější kompaktnější než pebné navigace ,které stojí o 3-4 tolik.
111alda
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod venda2004 10. 8. 2006 20:50

TT 910 ma v sobě spousty map. Do budoucna díky velkému disku je možné nové mapy (např. v budoucnu SK 99%) přihrát a sešít se stávajícím archyvem map?
venda2004
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod venda2004 10. 8. 2006 20:54

Máte někdo zkušenost s dohráváním jakékoli mapy do TT go 910? Funguje to, nebo nje to bezešvé?
venda2004
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Marek Lutonský 21. 8. 2006 19:59

U TomTomu sešívání nefunguje, doinstalované mapy budou k dispozici pouze samostatně.
Marek Lutonský
Hlavní administrátor
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod namil 24. 8. 2006 18:52

Velice podrobný popis resetupro go 910 i jiné TomTomy s illustracemi je zde

http://www.tomtom.com/support/solution. ... T&FID=4560
namil
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Honzig 25. 8. 2006 09:18

Mam TT910 zatim jen par dni/tydnu a jsem max. spokojeny. Jako jedna z mala umoznuje propojeni s Apple (pouzivam odjakziva) a popisovane problemy s drzakem nebo resetovanim/ zamrzanim zatim nemam. Mam ale dotaz na update ceske hlasove navigace. Pro Mio uz jsem videl moznost doinstalovat ZENSKY hlas... je to mozne i pro TT910? Miroslav je zretelny a OK, ale zenska je zenska :) Mam zname v radiu a mohl bych zaridit profesionalni zvuk i hlasatelku/ky. Jen nevim, jak to naprogramovat a nainstalovat. Poradil by nekdo? Nebo existuje uz neco czech-made nekde na netu? Diky za odp.
Honzig
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod richard.milic 29. 8. 2006 13:05

Zajímalo by mě, zda je možné dostat do GO 910 seznam kontaktů pro Nokia 9300, u které přenos čísel z telefonu není podporován. Ikona "Položka v seznamu" není aktivní a seznamy "nedávno volané" a "nedávný volající" se dají snadno upravit (jsou to textové soubory caller.txt a called.txt, kde pole v úvozovkách jsou odděleny čárkami), ale mají malou kapacitu. Nevíte někdo, jaký formát a jaký název by měl mít soubor seznamu čísel?
richard.milic
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Honzig 13. 9. 2006 09:48

Richarde, podarilo se Vam jiz neco zjistit - ohledne seznamu cisel v TT910? Ja mam N70 a ta prenos cisel take nepodporuje :( Proto bych to rad nejak vyresil a Vas napad mi pripada jako schudny...
Honzig
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod richard.milic 13. 9. 2006 16:34

Jako mnoho věcí i tato byla nakonec velmi prostá. Sehnal jsem člověka, co má podporovaný telefon (tj. i podpora přenosu kontaktů), ten jsem napojil na Toma, přenesl kontakty (jsou mimochodem v souboru contacts.txt a formát je "Jmeno","číslo"). Tento soubor jsem vyměnil za svůj vytvořený ve Wordu (export z Outlooku, přes Excel do Wordu) a všechno funguje. V seznamu telefonů jsem ten cizí nechal, nevím co by udělalo jeho odstranění.
richard.milic
Kolemjdoucí

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků