od Asspenn 1. 4. 2005 15:22
a) oficiální dovoz je opatřen originál záručním listem, který vystavil
- výrobce
- oficiální dovozce/distributor pro ČR
- operátor
zatímco "šedivka" má záručák vystavený prodejcem.
b) záruční reklamaci lze u "šedivky" uplatnit výhradně prostřednictvím prodejce.
K tomu ovšem pro úplnost nutno doplnit, že se vstupem do EU pojem šedivka ztratil svůj původní smysl a existuje díky pouze více či méně (ne)pochopitelné strategii výrobců ještě stále nás vydělujících z jednotného trhu a určujících který telefon (model) přijde či nepřijde do prodeje v ČR.
Dva příklady: že "oficiální" dovoz lze donést přímo do autorizovaného servisu je čistě dobrá vůle servisu a jeho vztahu k výrobci/značce, která může den ze dne skončit, protože záruku ze zákona drží prodejce. Vždy.
Individuálně dovezený přístroj s dokladem o nákupu v zahraničí lze taky donést přímo do značkového servisu, vezmou ho. Čili "problém" může nastat pouze u hromadného "individuálního" dovozu, kdy kupující nedostane originál zahraniční kupní doklad - tzv. problém ovšem spočívá jen v tom, že s takovým telefonem nelze přímo do značkového servisu.
Skutečný problém je v tom, že prodejce oficiálně dovezených telefonů je obvykle dá do skutečně značkového servisu, zatímco ten druhý může být domluvený s kdejakým bastlířem či jiným neumětelem.
Závěr: z mnoja diskusí na MM na toto téma usuzuji, že skutečné riziko nespočívá v tom, jak sem byl telefon dovozen, ale jen a jen v (ne)solidnosti prodávajícího.
Prý je chytré učit se z vlastních chyb. Přijde mi chytřejší učit se z chyb jiných, nejlíp pak z chyb těch chytrých, a vlastní radši nedělat.