MobilMania.cz

Přihlásit se


 Další stránka

GPS v letadle

Offline - Junior Profil 
8. 4. 2008 10:25 Odeslat příspěvek
Cetl jsem, ze GPS funguje v pohode v letadle. Nevite ovsem nekdo, jestli to neni "nelegalni"? Napriklad aby to nebylo poruseni prepravnich podminek atd.

Diky
Poslední příspěvek


Offline - Hlavní administrátor Profil 
8. 4. 2008 10:36 Odeslat příspěvek
Před startem si vždycky přečtěte palubní časopis, vzadu jsou podmínky vypsané. Nebo se zeptejte letušky.

Není to úplně všude stejné. Třeba u Austria Airlines jsem se dočetl, že GPS jsou výslovně zakázané, jinde jsem je používal úplně normálně. Ale jen ve fázi letu, při startu a přistání musí být všechny elektronické přístroje vypnuté. Ale opět jde jen o domluvu s personálem, GPS je přece pasivní zařízení.

Protože je ale letadlo odstíněné, vyplatí se zařídit, aby byla doba vypnutí přístroje byla co nejkratší. Jinak se může stát, že nechytíte polohu. Dařilo se mi to navíc jen na sedadle u okénka, jinde ne.


Offline - Junior Profil 
7. 5. 2008 14:04 Odeslat příspěvek
Já bych se teda trochu divil, kdyby to fungovalo neboť termální pokovená skla jsou už i ve vlaku (link), natož pak v letadle.

Spíš by mě zajímalo, jakej je rodíl při startu a při letu.


Offline - Kolemjdoucí Profil 
7. 5. 2008 15:45 Odeslat příspěvek
Minuly tyden jsem to zkousel v Boeingu 737 a asi po pul hodine jsem to vzdal. Sedel jsem u okynka, ale zadny signal jsem nechytl (Go920)


Offline - Junior Profil 
7. 5. 2008 17:55 Odeslat příspěvek
El Carlos píše
Já bych se teda trochu divil, kdyby to fungovalo neboť termální pokovená skla jsou už i ve vlaku (link), natož pak v letadle..


i ve vlaku s pokovenymi skly lze pri trose stesti signal chytit.. ale dost obtizne

El Carlos píše
Spíš by mě zajímalo, jakej je rodíl při startu a při letu.


obecne zadny... jen ve fazi pri startu(a pristani) je letadlo na presne poloze dost zavisle (musi sledovat presne trat, + radiosignaly z autolandu (ils, lokalizer) ... za letu v zasade ta "nebezpecnost" ruseni je radove mensi


Offline - Junior Profil 
7. 5. 2008 20:56 Odeslat příspěvek
funguje to a nejeko to nerobilo problém ani Nuvi ani letuškám, raz ma "proforma" upozornili :potichu, že by som to mal vypnúť, a letel som práve austria airlines. tiež si myslím že je to viacmenej "v personále" :pozor ale napr telefón ajkeď bolo vo "fly móde" to sa letuške vôbec nepáčilo

o tom som už raz písal, sedel som v lietadle pro okienku, letová výška 11,5 km, rýchlosť do Lonýna je na screene a cesta spať bola pomalšia max 820 km/h ...


viewtopic.php?f=27&t=44852&p=529916&hilit=maxim%C3%A1lka&sid=a8cf0d7eec04c9c7b8ec87e8ec878451#p529916



Obrázek


Offline - Hlavní administrátor Profil 
11. 5. 2008 17:40 Odeslat příspěvek
Dneska jsem letěl z Barcelony do Brna Boeingem s Ryanair. Měl jsem tam zapnutý Garmin Colorado. Seděl jsem u okénka, ale překvapilo mě, že Garmin chytil všechny satelity s výjimkou několika úplně vepředu a úplně vzadu. Tentokrát mu nevadil trup letadla.

S personálem nebyl problém. Jen mě upozornili, že během startu a přistání nemohou být zapnuty žádné elektronické přístroje. Během hlavní fáze letu jsem si ale mohl hrát.

Škoda, že nelze vypnout barometrický kompas a zaznamenávat reálný výškový profil letu podle údajů z GPS. Záznam je na http://www.navigovat.cz/Temp/Let.zip


-
13. 5. 2008 19:33 Odeslat příspěvek
Během startu a navádění na přistání je letadlo řízeno systémy rádiového navádění od/k letišti (VOR, ILS apod). Proto je používání elektronického zařízení na palubě během těchto fází letu zpřísněno, neboť v případě rušení je riziko havárie značné. Např. jsme na ČTÚ nedávno řešili případ chlápka, který někde za Táborem nelegálně provozoval zařízení na frekvenci, která je vyhrazena právě pro ILS, a nemohl pochopit, že letadla jsou naváděna na přistání v Ruzyni 88 km od Prahy :roll:


Offline - Kolemjdoucí Profil 
30. 5. 2008 15:25 Odeslat příspěvek
eibe1 píše
Minuly tyden jsem to zkousel v Boeingu 737 a asi po pul hodine jsem to vzdal. Sedel jsem u okynka, ale zadny signal jsem nechytl (Go920)


ono to spíš záleží na citlivosti GPS přijímače.... já mám sifstar III.(teda alespoň myslím - E-TEEN m700)
tam je citlivost velice slušná a s příjmem signálu žádný problém :-)
Co se týká používání přístrojů v letadle, tak při cestách s Brussels airlines žádný problém, jenom se letuška slovně ujistila zda je vypnutý GSM modul a jinak ok.... Jenom mě potom přišla upozornit abych to už vypnul že budeme přistávat.... :-D


Offline - Junior Profil 
2. 6. 2008 13:55 Odeslat příspěvek
ja mam pocit ze tomtomy maji take sirf takze to bude spise letadlem 8-P


Offline - Junior Profil 
5. 8. 2010 17:40 Odeslat příspěvek
Taky přihodím svoji skromnou zkušenost s GPS v letadle. Mám Nüvi 250. Při cestě na dovolenou jsem ho zapnul během letu, signál nechytil. Při cestě zpět jsem ho zapnul ještě před odletem, takže na palubu jsem nastupoval s již nalezeným signálem. Obě cesty byly u okénka. A během zpáteční cesty signál celou dobu neztratil. Ještě pár informací o rychlostech... V okamžiku odlepení od země jsme měli 300 km/hod., pak docela dlouho drželo letadlo 340 km/hod. V 9. minutě letu jsme překonali 500 km/hod. a v 13,5 minutě to bylo již 700 km/hod. Celý let pak byl v rychlosti cca. 860 km/hod., maximálku jsme měli 902 km/hod. Při přistávání (v okamžiku dosedu) to bylo 270 km/hod. Pro úplnost - jednalo je o Boeing 737-800.


Offline - Junior Profil 
5. 8. 2010 20:07 Odeslat příspěvek
GPS je pasivní, jeho vazba na GSM však může být aktivní, což palubní personál není schopen zjistit a proto žádá o vypnutí všeho v době startu a přistání. U mobilů je nejhorší tichý režim s vibrátorem. Ten má vysovou úroveň intenzity magnetického pole a je schopen rušit datové spoje na vzdálenost 0,75 m, v souvislosti s typem ohrožené kabeláže a úhlem sevřeným mezi mobilem a vedením. Pro tyto případy jsou v některých zařízeních zřízeny "červené zóny", kam je při manipulaci s daty úplně zakázán přístup osob s výjimkou operátora dat. Mylně se přitom má za to, že jde o opatření proti úniku informací. Prioritní při tom je naopak vnik rušivých pulzů, které mohou ohrozit vkládané údaje. Normy pro tuto oblast se nazývají TEMPEST a protože je s nimi spojeno i něco kolem šifrování, je rozšířen názor, že jde o jakési utajovací opatření. V drtivé většině případů jde o to co popisuji shora. Akronym TEMPEST bývá účelově vykládán právě jako opatření pro utajení. To si vymysleli lidé, kteří se tím živili. Jde o seriózní normy hovořící o vyzařování a vnikání energie nic více.
P.S.
Pokusnictví tohoto typu je možná zajímavé, nikoli však seriózní k ostatním lidem na palubě.
V případu polského TU se to ukazuje v plné míře. Je to prostě nedostatek sebekázně. Nikoho tím nenapadám, jen uvádím fakta, která jsem nabyl v leteckém provozu a výzkumu.


Offline - Junior Profil 
5. 8. 2010 20:12 Odeslat příspěvek
Akan: Asi jsem natvrdlej, ale jak může být toto pokusnictví neohleduplné vůči ostatním pasažérům? Jak si sám psal, GPS je pasivní zařízení - tj. jen přijímá signál, nic nevysílá. Nechápu tedy, jak může cokoliv ohrozit. A už vůbec nechápu souvislost s polským TU... :hm


Offline - Junior Profil 
5. 8. 2010 21:04 Odeslat příspěvek
cosmicboy píše
Akan: Asi jsem natvrdlej, ale jak může být toto pokusnictví neohleduplné vůči ostatním pasažérům? Jak si sám psal, GPS je pasivní zařízení - tj. jen přijímá signál, nic nevysílá. Nechápu tedy, jak může cokoliv ohrozit. A už vůbec nechápu souvislost s polským TU... :hm


GPS může být vázán na GSM tak, že si vyměňuje data. Ta jdou po mobilním netu. Personál letadla to neví. Je tu někde výše u jiného přispivatele zmínka o tom, že se personál ptal, zda je GSM modul vypnut. To je však nad jeho povinosti (toho personálu). Kdyby si měli s každým cestujícím takto domlouvat "co jo a co ne" tak se "zvencnou".
P.S.
V polském TU si doslova dělal kdo chtěl, co chtěl. To je meritum věci. Jsou pravidla, která porušují ti co riskují. Ani riskující řidič ovšem není v tom riziku sám. Vždy má někoho, koho vezme ssebou. I kdyby to byli ti, kdož po něm jak se říká zůstanou. Můj zeť mi to zařídil u 19 leté dcery s jednou právě narozenou a druhou počatou holčičkou. Budeš-li mít (čistě hypoteticky) za sebou tolik vyšetřovaných havárií letadel a překročených mrtvol kolegů jako já, budeš mít (čistě hypoteticky) stejný názor.


Offline - Junior Profil 
5. 8. 2010 21:12 Odeslat příspěvek
O je... takze Akan je uz i expert na letectvi a letecke nehody. Ach jo.

Nicmene jinak s nim snad poprve musim souhlasit :)
Nahoru

Odeslat nové téma  Odeslat odpověď
Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5, 6  Další stránka
Stránka 1 z 6 [ Příspěvků: 88 ]
Předchozí téma | Následující téma
Verze pro tisk


Hledat
Přeskočit na
 

Hledat

Zobrazit v normálním vzhledu
Podmínky pro užívání služby informační společnosti | Informace o zpracování osobních údajů | Cookies